Testovanie ukázalo ekonomickú výhodnosť LNG v nákladnej doprave
TASR
TASR

Testovanie ukázalo ekonomickú výhodnosť LNG v nákladnej doprave

Okrem finančných nákladov sa zisťovali aj dojazdy ťahačov. Na základe výsledkov dokáže LNG ťahač podľa Mozoláka aj v tomto smere konkurovať vozidlu s naftovým pohonom.

Ilustračné foto. — Foto: TASR - Roman Hanc

Bratislava 10. decembra (TASR) – Testovacie jazdy nákladných ťahačov s pohonom na skvapalnený zemný plyn (LNG) preukázali dlhé dojazdy na jedno natankovanie, nízke náklady na kilometer, tichšiu jazdu a nízku emisnú záťaž pre prírodu. Vyplýva to z výsledkov emisných testov a testovacích jázd, ktoré v rámci projektu fueLCNG uskutočnil Slovenský plynárenský priemysel (SPP), spoločnosť Danube LNG, Iveco a Scania.

"Zrealizované testovacie jazdy ukázali ekonomickú výhodnosť použitia skvapalneného zemného plynu v nákladnej doprave. Palivové náklady na 100 kilometrov jazdy ťahača na LNG prejdených s priemernou záťažou 25,73 tony pri cene 0,89 eura za 1 kg LNG paliva boli 21,54 eura. V porovnaní s ekvivalentným naftovým ťahačom ide o úsporu finančných nákladov 22,4 %," priblížil Peter Mozolák, manažér projektu fueLCNG, na pondelkovej konferencii venovanej výsledkom testovania.

Okrem finančných nákladov sa zisťovali aj dojazdy ťahačov. Na základe výsledkov dokáže LNG ťahač podľa Mozoláka aj v tomto smere konkurovať vozidlu s naftovým pohonom. Testované pritom boli aj emisie. "Výsledky ukázali, že LNG znižuje ekologickú záťaž nákladnej dopravy na životné prostredie, nakoľko oxidy dusíka neboli vôbec prítomné vo výfukových plynoch LNG ťahača," dodal konateľ Danube LNG Róbert Kadnár.

Dopravcovia zároveň zhodnotili LNG ako cestu k splneniu sprísňujúcich sa emisných požiadaviek v Európskej únii (EÚ), a tiež ako dobrú alternatívu k tradičných dieselovým pohonom. "Rozšírenie využívania zemného plynu v doprave je cestou na dosiahnutie plnenia cieľov Európskej únie v oblasti klimatických zmien a zmiernenia ich dôsledkov. CNG a LNG predstavujú ekologickú alternatívu k tradičným motorovým palivám," skonštatoval generálny riaditeľ SPP Štefan Šabík s tým, že projekt fueLCNG získal podporu Európskej únie z Nástroja na prepájanie Európy, je v súlade s Národným politickým rámcom pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami a je podporovaný aj Ministerstvom dopravy a výstavby (MDV) SR.

Testovacie jazdy nákladných ťahačov jazdiacich na skvapalnený zemný plyn boli zrealizované v rámci projektu fueLCNG v dňoch 14. novembra až 3. decembra 2018. Skoordinovali ich Iveco a Scania so svojimi reálnymi zákazníkmi, prepravnými spoločnosťami, na ich reálnych prepravných zákazkách, pričom súhrnne prešli 11.000 kilometrov.

Už ste čítali?

Slovenskí muži nie sú galantní a ženy nevedia, kto je pravá…

Zisťovali sme za vás, ako sa v spoločnosti vhodne správať a s čím majú…

Uznávaný český pedagóg: Materské školy nevznikli pre potreby…

Špeciálny pedagóg Jiří Halda tvrdí, že materské…

Vzťahový poradca: Muž nedokáže dať žene, čo potrebuje, kým v…

Muži majú v sebe malého zraneného chlapca, ktorého musia najprv…

Psychologička: Mať pod stromčekom hračkárstvo je nezmysel. Deti…

Deťom veľa darčekov netreba, je potrebné sa im venovať. Viac o tejto téme prezradila…

Bývalý policajt: Podľa mojich indícií Kuciakovu vraždu vyšetria.…

Po 26 rokoch aktívnej služby v policajnom zbore odišiel do civilu v hodnosti…

Slovenský vedec Milan Kováč rozlúštil tisícky rokov staré tajomstvo…

Etnológ Milan Kováč skúmal staroveké mayské stavby v stredoamerickej…

Na Slovensku ju posielali na potrat, Švajčiari zachránili jej…

Bežné vyšetrenie spustilo lavínu zlých správ. Tehotná…

V prvej ČSR sa jazdilo vľavo, hlavným mestom mala byť Žilina…

Československo bolo hospodárskou veľmocou, bolo ďaleko pred najväčšími…