Testovanie ukázalo ekonomickú výhodnosť LNG v nákladnej doprave
TASR
TASR

Testovanie ukázalo ekonomickú výhodnosť LNG v nákladnej doprave

Okrem finančných nákladov sa zisťovali aj dojazdy ťahačov. Na základe výsledkov dokáže LNG ťahač podľa Mozoláka aj v tomto smere konkurovať vozidlu s naftovým pohonom.

Ilustračné foto. — Foto: TASR - Roman Hanc

Bratislava 10. decembra (TASR) – Testovacie jazdy nákladných ťahačov s pohonom na skvapalnený zemný plyn (LNG) preukázali dlhé dojazdy na jedno natankovanie, nízke náklady na kilometer, tichšiu jazdu a nízku emisnú záťaž pre prírodu. Vyplýva to z výsledkov emisných testov a testovacích jázd, ktoré v rámci projektu fueLCNG uskutočnil Slovenský plynárenský priemysel (SPP), spoločnosť Danube LNG, Iveco a Scania.

"Zrealizované testovacie jazdy ukázali ekonomickú výhodnosť použitia skvapalneného zemného plynu v nákladnej doprave. Palivové náklady na 100 kilometrov jazdy ťahača na LNG prejdených s priemernou záťažou 25,73 tony pri cene 0,89 eura za 1 kg LNG paliva boli 21,54 eura. V porovnaní s ekvivalentným naftovým ťahačom ide o úsporu finančných nákladov 22,4 %," priblížil Peter Mozolák, manažér projektu fueLCNG, na pondelkovej konferencii venovanej výsledkom testovania.

Okrem finančných nákladov sa zisťovali aj dojazdy ťahačov. Na základe výsledkov dokáže LNG ťahač podľa Mozoláka aj v tomto smere konkurovať vozidlu s naftovým pohonom. Testované pritom boli aj emisie. "Výsledky ukázali, že LNG znižuje ekologickú záťaž nákladnej dopravy na životné prostredie, nakoľko oxidy dusíka neboli vôbec prítomné vo výfukových plynoch LNG ťahača," dodal konateľ Danube LNG Róbert Kadnár.

Dopravcovia zároveň zhodnotili LNG ako cestu k splneniu sprísňujúcich sa emisných požiadaviek v Európskej únii (EÚ), a tiež ako dobrú alternatívu k tradičných dieselovým pohonom. "Rozšírenie využívania zemného plynu v doprave je cestou na dosiahnutie plnenia cieľov Európskej únie v oblasti klimatických zmien a zmiernenia ich dôsledkov. CNG a LNG predstavujú ekologickú alternatívu k tradičným motorovým palivám," skonštatoval generálny riaditeľ SPP Štefan Šabík s tým, že projekt fueLCNG získal podporu Európskej únie z Nástroja na prepájanie Európy, je v súlade s Národným politickým rámcom pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami a je podporovaný aj Ministerstvom dopravy a výstavby (MDV) SR.

Testovacie jazdy nákladných ťahačov jazdiacich na skvapalnený zemný plyn boli zrealizované v rámci projektu fueLCNG v dňoch 14. novembra až 3. decembra 2018. Skoordinovali ich Iveco a Scania so svojimi reálnymi zákazníkmi, prepravnými spoločnosťami, na ich reálnych prepravných zákazkách, pričom súhrnne prešli 11.000 kilometrov.

Už ste čítali?

Peter Nagy: Snažiť sa zapáčiť tínedžerom by bolo trápne. Robím…

Skladba Profesori Indigo mala v skutočnosti už sedem rokov, keď sa z nej zo dňa na deň stal…

Radana má sklerózu multiplex. Keď jej ju diagnostikovali, nevedela…

Ľudia neraz o tomto ochorení nechcú rozprávať. 

Logopedička: Mamička vie správnu reč dieťaťa ovplyvniť už tesne…

Detí, ktoré majú problémy s rečou či artikuláciou, je v…

Uznávaný český pedagóg: Mama je doma kráľovná, nie slúžka. Zariadiť…

Vysokoškolský pedagóg, spíker a lektor Marek Herman pre Dobré…

Sima Martausová: To, že môžem spievať a skladať piesne, vnímam…

Úsmevom pozitívne naladí nejedného človeka a charakterizuje…

Onkogynekológ: Dvesto Sloveniek ročne zomrie úplne zbytočne.…

Chorobe, na ktorú na Slovensku zomiera množstvo žien, sa dá predísť.…

Braňo Mojsej vo vlastnej klinike lieči závislých: Pvým varovným…

Braňo Mojsej sa rozhodol založiť kliniku, v ktorej chce pomáhať závislým…

Fyzioterapeutka: Chrbticu si neničíme len v práci, ale aj v…

Chrbtici neškodíme iba v práci, ale aj v spánku. Fyzioterapeutka…