V Helsinkách v roku 2019 nezomrel jediný chodec ani cyklista. Dosiahli to úplne jednoducho
Ľubomíra Somodiová
Ľubomíra Somodiová

V Helsinkách v roku 2019 nezomrel jediný chodec ani cyklista. Dosiahli to úplne jednoducho

Bezpečná dopravná politika v Helsinkách chráni chodcov aj cyklistov.

Ilustračné foto. — Foto: Pixabay/StockSnap, kostiolavi

HELSINKI 25. február – Helsinki sú dôkazom toho, že to ide. Vďaka novej dôslednej dopravnej politike je fínska metropola oveľa bezpečnejšia. Mesto vyhlásilo, že počas roka 2019 v ňom neumrel žiaden chodca ani cyklista.

V hlavnom meste Fínska totiž dôsledne chránia slabších účastníkov dopravy. V jeho uliciach platí rýchlostné obmedzenie 30 kilometrov za hodinu. Len na veľkých hlavných cestách na okraji mestá je povolená päťdesiatka. V uliciach predmestia je rýchlosť obmedzená na 40 km za hodinu.

ss
Helsinki sú so svojimi 600-tisíc obyvateľmi o niečo väčšie ako Bratislava . Foto: Facebook/The Colors of Helsinki

Ako klesal počet nehôd

V Helsinkách to nebolo vždy ružové. V 80. rokoch a začiatkom 90.rokov počas dopravných nehôd každý rok umrelo 20 až 30 ľudí. Potom však ich počet začal dramaticky klesať. V roku 2010 to bolo sedem ľudí ročne. V roku 2019 neboli medzi mŕtvymi ani cyklisti, ani chodci. Podľa predbežných údajov zomreli v roku 2019 na cestách traja ľudia - vodič a dvaja motocyklisti.

V roku 2019 sa počet zabitých chodcov v porovnaní s predošlými rokmi na Slovensku opäť zvýšil. Uviedlo to vo svojej tlačovej správe občianske združenie Cyklokoalícia. Kým v roku 2017 zahynulo na cestách 49 chodcov, v roku 2018 vzrástol počet obetí na 59. Rovnaký počet bol v roku 2019 dosiahutý už v novembri.
V roku 2019 sa počet zabitých chodcov v porovnaní s predošlými rokmi na Slovensku opäť zvýšil. Uviedlo to vo svojej tlačovej správe občianske združenie Cyklokoalícia. Kým v roku 2017 zahynulo na cestách 49 chodcov, v roku 2018 vzrástol počet obetí na 59. Rovnaký počet bol v roku 2019 dosiahutý už v novembri. Foto: Pixabay/kisistvanpeter

Pribudnú kamery

Dopravným inžinierom sa podarilo ochrániť chodcov a cyklistov pred premávkou. Tento rok plánujú nainštalovať ďalších 70 kamier na kontrolu priechodov pre chodcov. Vďaka tomu bude možné vodičov, ktorí ignorujú priechody pre chodcov, ľahšie vystopovať.

„Zlepšenie bezpečnosti premávky je súčtom niekoľkých faktorov. Bezpečnosť premávky sa vylepšila zlepšením cestného prostredia, zvýšením kontroly premávky, vývojom opatrení a technológií bezpečnosti vozidiel, a zlepšil sa aj rozvoj záchranných služieb. Kľúčovým faktorom bolo aj zníženie rýchlosti,“ povedal pre Mobil Stern dopravný inžinier Jussi Yli-Seppäl.

Už ste čítali?

Slovák z Taiwanu o tom, ako si krajina poradila s vírusom: Ak…

Cestovateľ a fotograf Aleš Tvrdý opísal, ako sa s vírusom…

Muž, ktorý porazil koronavírus: Zachovajte pokoj. Závažné na…

Muž, ktorému ako prvému v Nemecku potvrdili nákazu koronavírusom,…

Slovenka žijúca v Singapure nakrútila video, ako krajina bojuje…

Ingrid vo videu uviedla 8 konkrétnych príkladov, ako štát bojuje…

Uznávaný český neurológ: Deti do 3 rokov by sa vôbec nemali…

Mladí ľudia, ktorí trávia viac ako dve hodiny denne na Facebooku, nevedia…

Šéfka Profesie: Ľudia po 50-tke sa nedostanú ani na pohovor.…

Hosťom relácie KRIŽOVATKY s Mariánom Balázsom bola Ivana Molnárová,…

Strávili sme noc v iglu pre bezdomovcov: Jeho výrobcov sa pýtali,…

Hoci sú Vianoce za dverami a väčšina z nás sa teší,…

Zázraky sa dejú! Malému Natymu ste vyzbierali viac peňazí, ako…

Neopísateľná radosť. Ani samotní rodičia spočiatku neverili, že…

SÚRNE: Chlapček má 3 nádory na mieche. Potrebuje operáciu v…

Keď mal Nathanael sedem rokov, zistilo sa, že má v hlavičke nádor. Pomohli…