Všetko k životu dôležité do 15 minút chôdze. Paríž má revolučný plán, ako sa zbaviť áut a emisií
Tímea Gurová
Tímea Gurová

Všetko k životu dôležité do 15 minút chôdze. Paríž má revolučný plán, ako sa zbaviť áut a emisií

Hlavné mesto Francúzska pokračuje v snahe o čistejší vzduch bez emisií. Jej obyvateľov chce úplne odradiť od jazdy autom.

Paríž chce stále viac ľudí motivovať, aby nechali auto doma. Všetko potrebné nájdu za rohom vo svojom okolí. — Foto: Pixabay.com

PARÍŽ 26. septembra – Školy, obchody, práca ale aj bary a miesta na kultúrne vyžitie – to všetko má byť v dostupnej vzdialenosti v každej mestskej štvrti. Paríž si dal záväzok stať sa „15-minútovým“ mestom.

V praxi by to malo znamenať, že všetko podstatné k životu sa bude nachádzať do 15 minút chôdze alebo jazdy na bicykli. Parížania tak majú prísť o dôvod využívať autá za každú cenu.

Vybrať sa niekam na bicykli má byť stále pohodlnejšie, ako naštartovať auto.
Vybrať sa niekam na bicykli má byť stále pohodlnejšie, ako naštartovať auto. Foto: Pixabay.com

Primátorka Paríža Anne Hidalgo už v meste urobila niekoľko radikálnych opatrení. Do centra mesta zakázala vjazd najviac znečisťujúcim vozidlám a autá vykázala aj z cesty popri Seine jednu nedeľu mesačne. Opatrenia smerujú k tomu, aby bolo v meste menej cítiť výfukové plyny.

Viac obchodíkov a lokálnych výrobcov

„Existuje šesť vecí, ktoré robia mešťanom radosť. Dôstojné bývanie, práca v dobrých podmienkach, odmeny, blahobyt, vzdelanie a voľný čas. Ak chceme zlepšiť kvalitu života, musíme zmenšiť vzdialenosť k dosiahnutiu týchto bodov,“ vysvetľuje Carlos Moreno z poradného tímu primátorky podľa portálu Bloomberg.

Mestská štruktúra musí byť viac prepojená. V uliciach majú pribudnúť malé obchodíky, kníhkupectvá, lokálni výrobcovia.

Mestské štvrte budú príjemnejšie a každý v blízkom okolí nájde všetko, čo potrebuje.
Mestské štvrte budú príjemnejšie a každý v blízkom okolí nájde všetko, čo potrebuje. Foto: Pixabay.com

Súčasťou mestských častí má byť aj priestor pre budovanie kancelárskych priestorov. Nádvoria škôl by sa večer mohli zmeniť na športoviská pre verejnosť. Každá ulica by mala mať cyklochodník a z centra by mali zmiznúť tisíce parkovacích miest. Autá nahradia parky, ihriská a záhrady.

Podobný koncept už funguje napríklad v austrálskom Melbourne, ktoré sa zmenilo na „20-minútové mesto“.   

Už ste čítali?

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…

25 rokov predáva kapustu na Miletičke: Pochádzam z generácie,…

Ak ste pravidelnými návštevníkmi známej Miletičky, meno…

Slovák Marek pracuje pre Teslu: Tvrdú morálku v práci vydržíte,…

Marek Vančo pracuje v americkej centrále Tesly v tíme autopilota pre samojazdiace…

O slovenskú gymnazistku majú záujem na Oxforde. Od vedeckej…

Paulína na sebe pracovala nad rámec toho, čo vyžaduje škola. Drina sa…