Kamaráti zo školy píšu svoj umelecký príbeh: Ich risografiky si získavajú srdcia ľudí
Inzercia
Inzercia

Kamaráti zo školy píšu svoj umelecký príbeh: Ich risografiky si získavajú srdcia ľudí

Na Slovensku je mnoho talentovaných ľudí, ktorí sa neboja popustiť uzdu fantázii a tvoriť. Keď sa spojí obchodný duch s nadšením pre umenie a so šikovnými rukami, vznikajú naozaj nezameniteľné kúsky. Podobný príbeh píše aj značka Thomas Wolf, za ktorou stoja Martin Volčko a Tomáš Hajdušek.

— Foto: Thomaswolf.sk

Motivovalo ich odmietnutie

Tvorba pod značkou Thomas Wolf, ktorej názov je odkazom na mená zakladateľov, je výsledkom unikátneho spôsobu tlače. Vďaka risografii vznikajú diela, ktoré sa na trh dostanú len v limitovanom počte kusov, sú podpísané autorom a považovať ich môžeme aj za zberateľské predmety.

Začať podnikať s týmto druhom umenia bolo pritom pomerne jednoduché. Ako to však niekedy býva, motiváciou vytvoriť vlastný produkt bolo prvotné odmietnutie. „Nápad dostal Tomáš, ktorého risografiky fascinovali už dlhšie. Mal niekoľko návrhov a tie poslal známym risoštúdiám. Nemali však o ne záujem,“ začínajú rozprávanie tvorcovia projektu Thomas Wolf.

Dvaja priatelia sa teda rozhodli, že túto ideu zrealizujú vo vlastnej réžii. Išlo to pomerne rýchlo. „Približne v polovici leta v roku 2020 sme si k tomu prvýkrát sadli do podniku, kam sme sem-tam chodievali po vyučovaní ešte počas strednej školy. Tam sa začal tvorivý proces vrátane premýšľania o podnikateľskom modeli. O pol roka, teda v októbri, sme už mali založený web Thomaswolf.sk.“

Online obchod založili cez Shoptet

Všetko zvládli tak rýchlo vďaka e-shopu postavenom na platforme Shoptet, ktorá prináša jednoduché riešenia pre mnohých podobne ambicióznych podnikateľov. „Pre nás to bola ideálna voľba z finančnej, časovej aj technickej stránky,“ vysvetľujú.

Mnohí e-shoperi si zakladajú a nastavujú online obchod cez Shoptet úplne sami. Zakladatelia Thomas Wolf však chceli ušetriť čas, a tak si na prvotné nastavenie e-shopu našli priamo cez Shoptet externú špecialistku. „Títo odborníci vedia nastaviť všetko od základných cez grafické až po nadštandardné požiadavky klientov. Tvorbu e-shopu však na tejto platforme zvládne naozaj každý aj bez mimoriadnych IT znalostí,“ potvrdzujú tvorcovia projektu.

A aká je ich rada pre budúcich e-shoperov? „Nenechávajte si veci na poslednú chvíľu. Naštudujte si postupy, novinky a všetky možnosti, ktoré vám Shoptet ponúka.“ Výsledkom je štýlový web, ktorý je pekným dizajnovým podkladom pre umelecké kúsky.

Foto: Shoptet

Prvá grafika bola výnimočná

Úplne prvá risografika, ktorú ste si v e-shope mohli zakúpiť, sa volá Kocúr na Plickovej. Bola výsledkom spolupráce s grafičkou Natáliou Hobothovou a ide o jednoduchý, no mimoriadne intímny námet, ktorý zahrial pri srdci mnohých ľudí. „Zobrazuje roky chátrajúcu mozaiku, ktorú vytvoril sochár Ivan Vychlopen a nachádza sa na priečelí Základnej školy na Plickovej ulici v bratislavskej Rači,“ rozprávajú zakladatelia Thomas Wolf.

Okolo tejto mozaiky ako deti často prechádzali a fascinovala ich – nielen námet kocúra, ale celé vyobrazenie. Cieľom tak bolo uctiť si výnimočné sochárske dielo a zároveň priniesť pozitívne pocity do domovov ľudí, ktorí k nemu majú podobný vzťah.

Celý proces výroby trval asi 10 týždňov, a keď grafika uzrela svetlo sveta, reakcie na seba nenechali dlho čakať. „Jedna z bývalých žiačok školy, na ktorej sa pôvodná mozaika nachádza, nám zavolala s úprimným poďakovaním za to, že niečo také vôbec robíme. Bol to asi 25-minútový dojemný rozhovor, ktorý nás utvrdil v tom, že Thomas Wolf má zmysel.“

Mladá značka mladých umelcov

Všetky námety na grafiky vznikajú v duchu ich motta #tvorimeslobodne. Tomáš s Martinom ním odkazujú na to, že dnešná doba nám dovoľuje robiť slobodne čokoľvek a byť čímkoľvek. Tvorcovia projektu Thomas Wolf pritom na svojich risografikách spolupracujú s rôznymi umelcami. Pre nízky rozpočet sa zameriavali na mladých autorov, ktorým tak pomohli zviditeľniť sa.

„Aj my sme boli mladá značka, takže to išlo ruka v ruke. A hoci sme už nedávno začali spolupracovať aj s etablovanými umelcami, naďalej budeme radi objavovať nové mladé talenty,“ vysvetľujú.

Bratislavská „Kukurica“ je hit

Tomáša a Martina teší, že Slováci majú k umeniu čoraz bližšie. Dôležité podľa nich je, že rastie nielen záujem, ale aj úroveň porozumenia umeleckým dielam. „Nejde iba o obrazy a sochy, stúpa aj povedomie o architektúre, filmografii a iných odvetviach. Umenie je čoraz dostupnejšie. Aj naším dôvodom, prečo sme sa rozhodli tvoriť risografiky, bolo ponúknuť kvalitné a jedinečné umenie ľuďom za prijateľnú cenu,“ vysvetľujú.

A ktoré z ich diel je momentálne najpopulárnejšie? V súčasnosti sa najväčšiemu ohlasu teší risografika s názvom Internát Hviezda – Kukurica. Toto dielo prezentuje spojenie známej bratislavskej výškovej budovy, študentského domova, ktorý všetci volajú Kukurica, so skutočným kukuričným klasom.

Foto: Thomaswolf.sk

Risografika ako investičná príležitosť?

Risografiky ako také sa tradične tlačia v limitovaných množstvách a inak to nie je ani pri tomto projekte. Už pri kúpe viete, že rovnaký kus ako vy bude mať na stene napríklad maximálne 100 ľudí na celom svete. V e-shope Thomas Wolf pritom väčšinou za jednu grafiku zaplatíte 25 eur. Táto nízka vstupná investícia sa vám však časom môže možno až nečakane zhodnotiť.

„Je to originálne dielo s podpisom autora v podstate za pár eur. Predstavte si, že sa autor vašej konkrétnej grafiky časom stane slávnym. Exemplár, ktorý ste si kúpili, sa tak môže naozaj výrazne zhodnotiť,“ potvrdzujú zakladatelia. „Je to podobné, ako keď skautujete povedzme mladých hokejistov, a nikdy neviete, kto z nich získa Stanley cup.“

MÁTE SKVELÝ NÁPAD AJ VY? OTVORTE SI E-SHOP CEZ SHOPTET

Už ste čítali?

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…

25 rokov predáva kapustu na Miletičke: Pochádzam z generácie,…

Ak ste pravidelnými návštevníkmi známej Miletičky, meno…

Slovák Marek pracuje pre Teslu: Tvrdú morálku v práci vydržíte,…

Marek Vančo pracuje v americkej centrále Tesly v tíme autopilota pre samojazdiace…

O slovenskú gymnazistku majú záujem na Oxforde. Od vedeckej…

Paulína na sebe pracovala nad rámec toho, čo vyžaduje škola. Drina sa…