Autá nechajte doma. Vo Vysokých Tatrách budú celé leto premávať historické električky
TASR
TASR

Autá nechajte doma. Vo Vysokých Tatrách budú celé leto premávať historické električky

Tatranci odporúčajú autá nechať doma a na prepravu použiť trebárs aj historickú električku. 

Otvorenie letnej turistickej sezóny vo Vysokých Tatrách spustila spanilá letná jazda historických električiek. Na snímke električka Zelená Kométa z roku 1913 na stanici Starý Smokovec. — Foto: TASR - Roman Hanc

Poprad 20. júna (TASR) – Vo Vysokých Tatrách počas tohto víkendu otvárajú letnú sezónu, pri tejto príležitosti pripravili v nedeľu aj slávnostnú jazdu historickou električkou Kométa. Pre TASR to uviedol výkonný riaditeľ občianskeho združenia Veterán klub železníc Poprad Ján Sabaka s tým, že návštevníci si počas sezóny môžu opäť vychutnávať aj jazdu v súprave Trojča. Tohtoročnou novinkou je možnosť zakúpenia si cestovných lístkov online.

Strojvodca v električke Zelená Kométa z roku 1913.
Strojvodca v električke Zelená Kométa z roku 1913. Foto: TASR - Roman Hanc

Kométa bude počas sezóny premávať každú nedeľu na trase Poprad – Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Bude za sebou ťahať aj historické vozne TEVD 12 a TEVD 16. "Najstarší z nich, takzvaný letniak, bol vyrobený v roku 1908 a cestovanie v ňom je skutočným zážitkom, nemá totiž žiadne okná," povedal Sabaka s tým, že Kométa bola vyrobená v továrni Ganz Budapešť ešte za čias rakúsko-uhorskej monarchie v roku 1912 ako jediný kus. Na trať sa dostala o rok neskôr. Najskôr vozila napríklad poštu a od roku 1922 aj snehový pluh. Umožnila tak celoročnú prevádzku tatranskej železnice.

Aj s nákladným vozňom

Trojča bude premávať v soboty na trase Poprad – Starý Smokovec – Štrbské Pleso. Počas leta za neho pripoja aj unikátny nákladný vozeň, v ktorom si cestujúci budú môcť odviezť aj bicykel či kolobežku. "Sprístupníme im tak vyššie položené cyklotrasy, aby nemuseli šliapať hore kopcom," dodal. Trojča bola podľa jeho slov jedna z 18 električiek vyrobená pri modernizácii tatranskej dráhy pred Majstrovstvami sveta v klasickom lyžovaní v roku 1970. "Jej červené laminátové sedadlá si snáď pamätá každý z nás, keď ako dieťa cestoval na túru alebo za inými zážitkami v Tatrách," doplnil.

Historická červená električka EMU 89.0009 z roku 1969 známa ako Trojča číslo 9.
Historická červená električka EMU 89.0009 z roku 1969 známa ako Trojča číslo 9. Foto: TASR - Oliver Ondráš

Sabaka návštevníkom Vysokých Tatier odporúča, aby svoje autá nechali doma a do hôr či medzi strediskami sa presúvali práve ekologickou tatranskou železnicou. "Ak práve zastihnú naše historické električky, budú mať bonus navyše. Prenesieme ich o 100 rokov späť," uviedol. Podľa jeho slov je o ne veľký záujem. Pripomenul, že online predaj sa uzatvára večer pred prvou jazdou. Cestovné poriadky a bližšie informácie sú zverejnené aj na webovej stránke tatranskaelektricka.sk.

Už ste čítali?

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…

25 rokov predáva kapustu na Miletičke: Pochádzam z generácie,…

Ak ste pravidelnými návštevníkmi známej Miletičky, meno…

Slovák Marek pracuje pre Teslu: Tvrdú morálku v práci vydržíte,…

Marek Vančo pracuje v americkej centrále Tesly v tíme autopilota pre samojazdiace…

O slovenskú gymnazistku majú záujem na Oxforde. Od vedeckej…

Paulína na sebe pracovala nad rámec toho, čo vyžaduje škola. Drina sa…